Svar: Hvor meget modermælkserstatning skal min søn have? - 6 mdr.

6. oktober 2011

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Annette

Nestle har i sidste uge lanceret den nye NAN Pro.

NAN Pro erstatter den gamle NAN, så når du finder begge dele på hylderne, så er det fordi ikke alle butikker endnu har fået solgt deres lager af NAN.

Grunden til at NAN nu hedder NAN Pro er, at der nu er tilsat Probiotica (Bifidus BL). Det vil på almindeligt dansk betyde at modermælkserstatningen nu er tilsat mælkesyrebakterier, som er gode for barnets fordøjelse :)

Derudover er aldersinddelingen ændret sådan, at NAN Pro 1 går fra 0-6 måneder og der er her tale om en modermælkserstatning. NAN Pro 2 går fra 6-12 måneder og er en tilskudsblanding og derudover kan man også få NAN Pro 3 som er fra 12 måneder som alternativ til sødmælk.

Jernindholdet i NAN Pro 1, 2 og 3 er forskelligt og stiger i takt med barnets alder. NAN Pro 1 indeholder 0,67 mg jern, NAN Pro 2 indeholder 0,99 mg jern og NAN Pro 3 indeholder 1,1 mg jern.

Da din dreng er 6 måneder, vil jeg umiddelbart anbefale dig at du giver ham NAN Pro 2 nu og fremover. Den kan gives i flaske og kan også bruges i madlavningen. Den NAN du evt. har tilbage, skal du naturligvis give ham først :)

De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 5-6 flasker (ca 800-900ml) i døgnet, ved siden af 3 måltider skemad. I 7 måneders ...

Annonce

... alderen sættes ofte ned til 4 flasker i døgnet (ca. 750ml i døgnet) og antallet af måltider skemad sættes ofte op.

En plan for dagen til et 7 måneders barn ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden flaske

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Powernappen springes ofte over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris med sovs, kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig

Det er ikke store mænder skemad han behøver at spise hver gang, men små hyppige måltider, mad i hånden og mad der generelt indeholder mere bid og mere smag, vil være rigtig godt.

Se også min nye bog "Helens bog om børn og mad" og find masser af inspiration og dagsplaner :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene